Visiting Carleith and Goldenhill primary schools

Maandag 28 april 2025 - Wat een spannende, enerverende en inspirerende dag hebben we achter de rug! In de ochtend werden we opgehaald door Andrew en Lynne. Rustig reden we naar Carleith primary school. We schreven onze vijf namen in het schoolboek. De andere vijf gingen naar Goldenhill primary school. De dag kon beginnen. 

 

Op Carleith primary  school mochten wij de les van Andrew en Lynne bijwonen. Na binnenkomst zaten 14 leerlingen in hun paarse schoolkostuum op de grond voor het bord te wachten op alles wat zou komen. November jl. hadden Andrew en Lynne aan hen gevraagd wat zij ervan vonden als er buitenlandse visite zou komen. Nu lazen we de antwoorden, daarbij stond bovenaan dat 87,5% ‘nervous’ was over onze komst. Wij kregen direct een tegenvraag: hoe voelden wij ons op dit moment? De check-in was begonnen, de dag was echt gestart. 

 

Daarna kwamen wij in een scala aan werkvormen terecht. Door middel van de I-phone community builder werden wij geprikkeld ten aanzien van het onderwerp. Wij werden in de verschillende teams ingedeeld en mochten alles zelf meebeleven. Daarna kregen we beetje bij beetje een nieuwe aanwijzing. Wat was iedereen de hele tijd enthousiast, gedreven en betrokken. Mede door de kleine, maar vele reflectiemomenten bleef iedereen aangehaakt. Leerkrachten en leerlingen hadden plezier en waren benieuwd naar de volgende stap. Wat vinden wij het jammer dat wij morgen hieraan geen vervolg kunnen geven! De leerlingen gaan de komende weken verder en zullen per dag nieuwe opdrachten ontvangen.

 

Op Goldenhill primary school waren de leerlingen bezig met een project waarbij de uil en de bij als uitgangspunt gebruikt werden. Daarbij was het opvallend dat alles wat er verder werd gedaan in het thema stond van dit project. Denk aan community builders, de check- in, de opdrachten met diverse materialen, de verschillende plekken met verschillende werkvormen, alle challenges en teamworks die hierbij aanbod kwamen: alles stond met elkaar in verbinding.

 

Vandaag waren wij getuigen van de vierde dag. Hierbij stond het maken van een uitkijkpost centraal. Het gesprek hierover en hoe de leerlingen daarna aan de slag gingen, een ontwerp tekenen en het uitvoeren van het ontwerp: alles werd met passie en enthousiasme door leerlingen en leerkrachten gedaan.

 

We kregen een rondleiding door de school en over het terrein en kwamen uit bij de uitkijkpost die de leerlingen zelf hadden gebouwd. Deze hadden ze gemaakt van kisten, planken en stenen waarover een doek was gedrapeerd met aan één kant een opening. Dit hadden ze van tevoren heel duidelijk afgesproken. Daar zaten de leerlingen in met sommige een echte verrekijker voor hun ogen. 

Door te zien, te voelen, door gesprekken, door te horen en te proberen, doen de leerlingen ervaringen op en leren ze dingen die ze nooit meer vergeten. 

 

Andrew en Lynne zijn super, briljante leerkrachten. ‘Teach the teachers’ hebben we vandaag echt mogen ervaren. Deze leerlingen zijn trots op hun school en laten ons zien dat onderwijs fantastisch is! 

 

Ria en Ursula