Learn to love and love to learn

Woensdag 30 april 2025 - Nadat we de dag gisteren met een heerlijk diner, een glaasje Sc(h)otse whisky en een nieuwe variant op de ‘Marshmallow community builder’ hadden afgesloten, hebben de meesten heerlijk geslapen.

De dag begon vandaag met een mooi zonnetje en wederom een lekker ontbijt. Alle koffers werden gepakt en de kamers gecheckt, zodat er geen paspoorten werden vergeten. Hup, de auto's in en op naar Our Holy Redeemer primary school. Het was een stukje verder rijden dan naar de andere scholen, dus de eigen navigatie ging voor de zekerheid maar aan.

 

We kwamen veilig aan, met dank aan onze chauffeurs, en werden hartelijk verwelkomd op de school. Het schoolmotto hing bij de ingang en deze was prachtig: “Our Holy Redeemer, where we learn to love and love to learn.” We kregen een korte presentatie over de school en de geschiedenis ervan. Ze vertelden ons dat het een multiculturele school is met 209 leerlingen. Er was een hoog percentage aan arme gezinnen. Daarom biedt de school veel hulp aan gezinnen en zien ze de school echt als een onderdeel van de community.  

 

Na de presentatie was het tijd voor het meekijken met verschillende groepen en het zien van de projecten/challenges die de leerlingen deden. Ook in deze school hing er veel aan de wanden en kwamen de ‘skills’ door de hele school terug. Op dit moment lag de focus van de school op de skill ‘character’.  

 

In de groepen hebben we onder andere een challenge gezien in de ‘forest school’. De opdracht was 'Ontwerp een nieuw park voor in de wijk'. De leerlingen begonnen met het maken van een plan en gingen aan de slag. Ze maakten een park met allerlei materiaal dat buiten gevonden werd. Zo werd een bloem gebruikt voor de zon en een stuk plastic voor een zwembad. Vervolgens presenteerden de leerlingen hun park aan de anderen. De leerkracht kreeg een telefoontje van ‘de burgemeester’ met de mededeling dat de klas de ontwerpen naar drie terug moesten brengen. Ieder groepje moest het eigen park nu nog gaan verbeteren. Om ervoor te zorgen dat hun ontwerp gekozen werd, moesten de leerlingen overtuigende woorden gebruiken. Wat ons opviel was dat de leerkracht telkens reflecteerde en feedback gaf op het proces.  

 

Later in de ochtend mochten we met ons allen een kijkje nemen bij een groep waarbij we te horen kregen dat we samen met de leerlingen een challenge gingen uitvoeren, hoe leuk! De leerlingen hadden het al uitgedacht en voorbereid en wij kregen de opdracht om samen met hen een brug te bouwen met materiaal op het plein. Aan beide kanten van de brug moest iets staan wat beide landen representeerde. Naast een voorbereidingsformulier werd ook gebruik gemaakt van een checklist, zodat elk groepje zelf kon bepalen of de challenge was behaald. 

 

Na een super goed verzorgde lunch was het tijd voor de groepsfoto en het afscheid van Andrew en Lynne. We willen de werkgroep namens alle deelnemers hartelijk bedanken voor de inspiratie en het mogelijk maken van de studiereis. Deze heeft onze verwachtingen overtroffen.  

 

Jasmijn en Anoek