WCS en de zes principes

We stemmen ons onderwijs af op persoonskenmerken en individuele behoeften van leerlingen in hun leer-en ontwikkelproces. We hebben oog voor verschillen en doen recht aan de eigenheid van iedere leerling. We werken aan het versterken van kennis en vaardigheden (kwalificatie), aan bewustwording van gemeenschappelijke waarden en normen (socialisatie) en aan zelfvertrouwen, eigenwaarde en verantwoordelijkheidsgevoel voor jezelf en de ander (personificatie). We gaan uit van zes principes die vervolgens nader worden uitgelegd:

  1. Ieder kind wordt gezien en gehoord

  2. Ontwikkeling vindt plaats in verbinding tussen kind, ouders en school

  3. In een inspirerende omgeving is iedereen eigenaar van zijn/haar leer- en ontwikkelproces

  4. Iedere leraar onderzoekt en ontwerpt onderwijs

  5. De school ontwikkelt door tot een kennisintensieve, lerende organisatie

  6. De school is zichtbaar verbonden met de omgeving

 

Ieder kind wordt gezien en gehoord

Dit is het motto van WCS. ‘Wat zie je?’ en ‘Wat hoor je?’ Het zijn de basisvragen die we leerlingen stellen om ze op weg te helpen. WCS biedt werkvormen en tools die ervoor zorgen dat iedere leerling daadwerkelijk gezien en gehoord wordt én zich gezien en gehoord weet. 

Bij WCS ligt de focus op eigenheid van het individu: iedere leerling mag zichzelf zijn. Ons uitgangspunt is dat iedereen uniek en goed is zoals hij/zij is. WCS maakt geen verschil tussen sterk en zwak. Iedere leerling heeft een eigen leercyclus. In deze cyclus is het vanzelfsprekend dat leerlingen zich breed ontwikkelen: rekenen, taal en lezen horen daarbij, maar ook vaardigheden, gedrag en talenten. De maatschappij van nu vraagt om kennis, zelfbewustzijn, onderscheidingsvermogen, zelfstandigheid, flexibiliteit, creativiteit, verantwoordelijkheid en vooral het kunnen samenwerken. Daar bereiden we leerlingen met WCS op voor.


>> Wat moet je weten om succesvol te zijn? Wat moet je kunnen en hoe moet je je gedragen?
Deze vragen zijn binnen WCS heel belangrijk. Ik stel ze co
ntinu. <<



Ontwikkeling vindt plaats in verbinding tussen kind, ouders en school

Ouders en school zijn samen verantwoordelijk voor de brede ontwikkeling van het kind. Leerlingen leren binnen én buiten school. Ouders maken daarom onlosmakelijk deel uit van het kennisnetwerk van de school. Een goede samenwerking draagt bij aan succesvol leren en bepaalt mede de kwaliteit van het leren.

 

Binnen WCS is de groep het belangrijkste instrument om te leren. Leerlingen ontwikkelen zich vooral met elkaar. De groep moet de veilige omgeving zijn waar leerlingen zich kunnen ontplooien. Ze moeten zich er veilig genoeg voelen om zichzelf te laten zien én om zich te verbinden met anderen. Veel tijd en aandacht gaat bij WCS naar het bouwen van een ‘samenwerkende leergemeenschap’, een krachtige groepscultuur waaraan doelgericht wordt gewerkt. De inzet van community builders, teamrollen en de groepsovereenkomst zijn hierbij ondersteunend. 
De samenwerkende leergemeenschap is belangrijk om het leren en werken van iedereen binnen de gemeenschap mogelijk te maken vanuit oprechte betrokkenheid en eigenaarschap. Thuis voelen, plezier, respect, dialoog en successen delen, passen bij WCS. De samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders staat voorop.
 

 

>> We bouwen met Critical Skills aan een sociale grondhouding. Pas als die er is, ontstaat er ruimte voor opbrengstgericht werken. <<

>> In hun leerproces nemen leerlingen steeds meer eigen verantwoordelijkheid. Als leerlingen de stap maken naar het vervolgonderwijs, willen we dat ze zich hebben ontwikkeld tot unieke individuen die in verbinding staan met andere mensen. <<


In een inspirerende omgeving is iedereen eigenaar van zijn/haar leer- en ontwikkelproces

Het WCS-onderwijs sluit aan bij wat leerlingen nodig hebben. Vertrouwen in eigen kunnen is de basis. We bevorderen zelfstandigheid en zelfredzaamheid. We werken vanuit respect, verantwoordelijkheid en veiligheid.

Leerlingen en professionals zijn eigenaar van hun leer- en ontwikkelproces. Professionals bieden passende ondersteuning, zodat leerlingen in staat zijn mede verantwoordelijkheid te nemen over het eigen leren. We bieden een inspirerende, betekenisvolle leer- en werkomgeving die aanzet tot leren en ontdekken. Leren doen we levenslang, binnen en buiten, overal en altijd. Leerlingen ontwikkelen hedendaagse sleutelvaardig
heden. Ze leren naar zichzelf te kijken, verwachtingen te benoemen, kansen te zien; ze leren met elkaar om te gaan, met elkaar te werken en daarop te reflecteren.

WCS maakt gebruik van sterke onderwijsvisies. Doordat ze in combinatie met elkaar worden toegepast, vormen ze een samenhangende, krachtige, essentiële manier om leerervaringen vorm te geven. WCS is als praktijkconcept gebaseerd op het gedachtengoed en de uitgangspunten van 'Essentieel leren'. Doordat deze visies bij WCS samenhangend worden toegepast, versterken ze elkaar:

  • Ervarings- en toegepast leren: leren door levensechte ervaringen op te doen, te reflecteren, feedback te ontvangen en leerpunten ook op andere terreinen toe te passen.

  • Doel- en resultaatgericht leren: leren door (persoonlijke) doelen te stellen voor de beste resultaten met de hoogste kwaliteit en gerelateerd aan landelijke standaarden.

  • Probleemgestuurd leren: leren via zorgvuldig ontworpen en samenhangende challenges die individueel, in groepen of klassikaal opgelost worden.

  • Leren in een leercultuur: leren van en met elkaar, groeien en samenwerken met de bedoeling jezelf, de ander en de groep naar een hoger plan te tillen.

  • Leren door verbindingen: leren door in verbinding te zijn met anderen en met inzet van multimedia.

>> Met je team zet je stappen voor het onderwijs van morgen. Je geeft verantwoordelijkheden aan leerlingen, maar ook
aan het team. Dat moet 
je willen, maar ook kunnen en durven.<<

 

>> Wij bieden leerlingen uitdagende vragen in telkens wisselende kernconcepten, waarmee ze zelfstandig of samen

aan de slag kunnen. Leerlingen leren dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn, leren verbanden te leggen
en maken gebruik van ICT.<<


Iedere leraar onderzoekt en ontwerpt onderwijs 

Leraren weten vanuit deskundigheid en eigenaarschap leerlingen adequaat te begeleiden in hun leer- en ontwikkelproces. We weten wat (niet) werkt en waarom dat zo is. Leraren weten hoe ze de leeromgeving kunnen inrichten en onderwijs kunnen ontwerpen, passend bij leerdoelen van leerlingen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een gevarieerd aanbod bronnen en materialen. 

Leraren die werken volgens WCS hebben verantwoordelijkheid en vrijheid om ervaringsgerichte leermomenten te ontwikkelen, passend bij individuele leerdoelen. Een grote variëteit aan werkvormen (zoals community builders), procedures (zoals challenges) en tools (zoals groepsovereenkomst en emotiemeter) wordt ingezet. Challenges worden ook ingezet om leermomenten te ontwikkelen. Deze komen niet bovenop het lesprogramma, maar vormen het raamwerk om gericht te werken aan leerdoelen. Ook moeten deze de groep versterken en groepsdynamiek bevorderen. Er zijn reflectiemomenten en aan het einde van de opdracht wordt feedback gegeven. Leraren coachen leerlingen: het leerproces wordt op maat ondersteund op basis van wát leerlingen nodig hebben en wánneer ze dat nodig hebben.

>> Ik ben een betere juf geworden door het Werkconcept Critical Skills. Ik ben terug in mijn kracht gezet. Echt, Critical Skills
maakt het lesgeven zoveel leuker en interessanter. <<


>> We besteden veel aandacht aan positief gedrag, eigenaarschap en resultaatgericht werken. Ons team weet goed af te stemmen
op het welbevinden van kinderen. Gaat de duim omhoog, dan is het oké, gaat de duim naar beneden,
dan wordt daar meteen iets mee gedaan. <<


De school ontwikkelt door tot een kennisintensieve, lerende organisatie

WCS is een dynamisch werkconcept. Het gaat over leren en ontwikkelen, over onderwijs, pedagogisch handelen en vorming. Het is praktijkgericht en nooit af: het groeit, verandert, wordt doorlopend verbeterd en bijgestuurd.

WCS past bij modern, eigentijds onderwijs. Het vereist van iedereen die ermee werkt een lerende houding: van leerlingen, maar zeker ook van leraren, het onderwijsteam, de school en de ouders. WCS-scholen werken gericht aan kwaliteitsbewaking. Ze zorgen er op diverse manieren voor dat het werkconcept en het werken met WCS op hoog niveau blijven. WCS-scholen voeren regelmatig onderling overleg en toetsen hun werkwijzen. Daar zorgen de stuurgroep en diverse werkgroepen voor. Via netwerkleren wordt kennis uitgewisseld. Goede reflectie en feedback vanuit de omgeving maken hiervan deel uit. Tweejaarlijks is er een gezamenlijke WCS-studiedag waaraan alle WCS-scholen deelnemen en bijdragen. 
Op landelijk niveau vervullen WCS-scholen een actieve rol in het uitdragen. Andere scholen zijn welkom voor een enthousiaste introductie en voor een kijkje in de scholen. Nieuwe leraren die instromen in de WCS-scholen worden geschoold. Daarbovenop komen internationale uitwisselingen met scholen in bijvoorbeeld Schotland. Daar ligt de Europese bakermat van WCS en een belangrijke voedingsbodem voor nieuwe ideeën.

 

>> Op onze school hechten we eraan dat we samen leren en samen verbeteren. Dat geldt net zo goed voor onze leerlingen als voor het team. 
Het concept moet passen bij een leerkracht. Je moet willen doorgroeien, open zijn en in de leerhouding staan.<< 


De school is zichtbaar verbonden met de omgeving

WCS-scholen handelen vanuit direct contact met de omgeving. Door leerlingen zijn de scholen direct verbonden met het dorp, de wijk of de regio. 

 

Alle WCS-scholen zijn als leeromgeving ingebed in een dorp of wijk en werken vanuit lokale betrokkenheid met gemeenten en/of andere partners. Deze verbinding draagt bij aan de ontwikkeling van leerlingen: vaak levert verbinding met de omgeving specifieke uitdagingen en kansen op. Omdat WCS uitdrukkelijk gericht is op ieders individuele kracht, zijn WCS-scholen nooit hetzelfde. We spelen in op de lokale omstandigheden en persoonlijke omgeving van leerlingen en houden ook vandaaruit rekening met ieders persoonlijke capaciteiten en talenten.

 

>> Onze school wil kinderen een inspirerende omgeving bieden vanuit maatschappelijke betrokkenheid en vernieuwend onderwijs. Passie, betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid zijn sleutelbegrippen. <<

>> In onze leer- en leefgemeenschap versterken we eigenaarschap, door aandacht voor persoonlijke leerdoelen en vaardigheden voor nu
en in de toekomst. We sturen op verwachtingen en versterken wat goed gaat. We bieden zorg op maat. We versterken de weerbaarheid
van leerlingen en bieden extra uitdaging voor hoogbegaafde kinderen. <<